Doctoraatsverdediging Piet Tutenel: Room for vulnerability: Children’s everyday practices and the design of cancer care environments
Kinderen getroffen door kanker moeten regelmatig naar het ziekenhuis voor de behandeling en opvolging van hun ziekte. Aangezien deze ziekenhuisperiodes zich kunnen uitspreiden over verschillende maanden, wordt het ziekenhuis een deel van het dagelijkse leven van de kinderen en hun familie.
Dit onderzoeksproject wil de ervaringen van deze jonge mensen (tussen 5 en 18 jaar) centraal stellen. Door aandacht te hebben voor dingen, een infuushouder en een aquarium, richt het onderzoek zich op complexe interacties van jonge mensen met de materiële ziekenhuisomgeving, met als doel het (her)ontwerp ervan te informeren.
Jonge mensen met kanker worden meestal beschouwd als kwetsbaar of passief. Dit project laat zien dat zij ook steeds 'alledaagse ontwerpers' zijn, zelfs in de gestructureerde en gecontroleerde omgeving van een pediatrische oncologieafdeling. Onderzoek naar de materiële ziekenhuisomgeving richt zich meestal op perspectieven van mensen op, of hun affectieve relaties met die omgeving. De kinderen met wie wij samen hebben gewerkt bewegen zich niet alleen door het ziekenhuisgebouw, maar gaan in interactie met de materiële omgeving doorheen de verschillende activiteiten waaraan ze deelnemen. Deze activiteiten vormen en worden gevormd door de materiële omgeving. Vanuit dit praktijktheoretisch perspectief nemen kinderen en volwassenen meestal samen deel aan praktijken. De alledaagse praktijken van kinderen beschouwen in samenhang met die van volwassenen is een manier om leeftijd te depolitiseren en in te gaan tegen het veelvuldig gebruik van leeftijdsassociaties als verklarend element in onderzoek, praktijk en beleid. Een dergelijke benadering kan waardevol zijn voor het bestuderen en ontwerpen van omgevingen waar mensen van alle leeftijden en met verschillende mogelijkheden deelnemen aan (of uitgesloten worden van) praktijken, zoals ziekenhuizen, musea, openbare parken en voorzieningen, straten, winkels.
Een belangrijke rode draad door het project is dialoog: tussen mensen, tussen onderzoeksdisciplines en tradities, en met dingen. Verder onderzoek kan nagaan hoe professionele ontwerpers kunnen ontwerpen op manieren die kinderen als alledaagse ontwerpers ondersteunen; zoeken naar meer kruisbestuiving tussen onderzoek dat zich richt op zorgomgevingen voor kinderen en onderzoek naar kinderen in andere contexten; en het potentieel van dialoog in onderwijs, onderzoek en praktijk verder verkennen.
Graag nodig ik jullie uit op mijn publieke doctoraatsverdediging
die zal plaatsvinden op vrijdag 01 oktober 2021 om 08.30 uur
in Aula De Molen, Kasteelpark Arenberg 50, 3001 Heverlee.
Aansluitend volgt een receptie in de Salons van het Arenbergkasteel
waarop jullie van harte uitgenodigd zijn (onder voorbehoud).
De verdediging zal ook worden gestreamd via Teams. Om toegang te krijgen tot de streaming kan je klikken op deze link op de dag van de verdediging.
Gelieve je aanwezigheid te bevestigen voor 23 september via deze link. Gelieve aan te geven of je fysiek of online aanwezig zal zijn.
Je kan parkeren op parking Arenberg - De Molen (code: 5786#)
of afstappen aan bushalte Heverlee Kasteel Arenberg.
De verdediging zal plaatsvinden in het Engels.
Examencommissie
Prof. dr. ir. arch. Ann Heylighen (promotor), KU Leuven, Dept. Architectuur
Prof. dr. Stefan Ramaekers (co-promotor), KU Leuven, Educatie en samenleving
Prof. dr. Anne Uyttebroeck, KU Leuven, Dept. Oncologie
Prof. dr. Bernadette Dierckx de Casterlé, KU Leuven, Dept. Maatschappelijke Gezondheidszorg & Eerstelijnszorg
Prof. dr. Caroline Voet, KU Leuven, Dept. Architectuur
Prof. dr. Dirk Vandermeulen (voorzitter), KU Leuven, Dept. Elektrotechniek
Prof. dr. Rosie Parnell, Newcastle University, Dept. Architectuur, Planning & Landschap, VK
Prof. dr. Stephen Reay, Auckland University of Technology, Dept. Kunst & Ontwerp, NZ
Dit onderzoek werd uitgevoerd in de Research[x]Design groep van het Departement Architectuur, met steun van Kom op tegen Kanker.
Voorafgaand aan dit doctoraat is er een symposium op 30 september over “Children’s contexts of living and playing: Interdisciplinary perspectives”.
Na de lezingen is een debat voorzien tussen de sprekers dat wordt geleid door de co-promotor. Hierin is het de bedoeling dat er linken worden gezocht tussen onderzoek rond zorgomgevingen en andere omgevingen. Er wordt getracht om tot een kruisbestuiving te komen tussen verschillende contexten waarin kinderen die ziek en niet ziek zijn leven.
Gratis, ook online te volgen