Heerlijk helder in de zorg - Laagdrempelige, inclusieve zorgcommunicatie

26/05/2016 - 09:30 tot 12:30
Andere opleidingsdagen: 
09/06/2016 - 09:30 tot 16:30
16/06/2016 - 09:30 tot 16:30
Discipline: 
Arts, Assistent in de psychologie, Beleidsmedewerker, Coach, Diëtist, Ergotherapeut, Kinesist, Oncologisch voetverzorger, Pastoraal werker, Psycholoog, Schoonheidsspecialist, Seksuoloog, Sociaal werker, Verpleegkundig specialist, Verpleegkundige algemeen, Verzorgende, Vrijzinnig humanistisch consulent
Locatie: 
Thomas More
Zandpoortvest 11
2800 Mechelen
België
51° 1' 35.2704" N, 4° 29' 21.9516" E
BE
Inhoud: 

Om optimaal van onze gezondheidszorg te kunnen genieten moet je over een aantal basisgezondheidsvaardigheden (health literacy) beschikken. Je moet (betrouwbare) gezondheidsinformatie kunnen vinden, ze begrijpen en vervolgens kunnen toepassen op de eigen situatie. Dat is lang niet zo evident voor iedereen. Gezondheidszorg wordt niet alleen steeds complexer en technischer, er wordt van patiënten ook alsmaar meer verwacht. Zo wordt actief participeren in het zorgproces (patient empowerment) hoog in het vaandel gedragen. Maar een patiënt kan maar grip krijgen op zijn eigen situatie en meer zelfredzaam zijn, als de zorg- en gezondheidscommunicatie op hem is afgestemd en vanuit zijn perspectief is georganiseerd. Aandacht voor ‘health literacy’ wordt ongetwijfeld de komende jaren een kwaliteitsindicator van goede zorgverlening. In deze vormingenreeks leert u wat gezondheidsvaardigheden zijn en hoe u deze kennis concreet kunt inzetten in de realiteit van uw gezondheidsorganisatie om meer inclusief en laagdrempelig te communiceren met uw patiënten of cliënten. 

Programma: 

Donderdag 26 mei 2016

  • Cijfers laaggeletterdheid & kansengroepen– trend voor 2030.
  • Invloed op kosten gezondheidszorg & gezondheidsuitkomsten.
  • Eerste impulsen in Vlaanderen: CM-onderzoek, Regeerakkoord 2014, Beleidsadviezen Koninklijke Academie voor Geneeskunde van België.
  • Wat zijn gezondheidsvaardigheden? Definitie en niveaus.
  • Oorzaken lage gezondheidsvaardigheden & risicogroepen.
  • Impact van geletterdheid op gezondheid.
  • Zorgvragers met lage gezondheidsvaardigheden herkennen.

Donderdag 9 juni 2016

  • Sensibilisering: introductie
  • Laagdrempelige schriftelijke zorgcommunicatie
    • Zorgmaterialen voorbereiden (o.a. extra aandacht voor geruststellen, motiveren en betrekken van de lezer, timing, dosering en begeleiding bij/van het materiaal).
    • Zorgmaterialen uitwerken (o.a. inhoud afbakenen, toegankelijke taal, laagdrempelige vormgeving: vouwwijze, toegankelijke documentnavigatie, opmaak, kleur, beelden).
    • Screenen van bestaande materialen met checklists.
    • Tools om medisch jargon in heldere taal te verwoorden.
  • Het belang van beeldende communicatie
    • Communicatie die speciaal om ondersteuning vraagt: medicatiedosering, menselijk lichaam, cijfers, hoeveelheden, risico’s, pijn, behandelprocedure, zorgpaden, ….
    • Aandachtspunten werken met infografieken, filmpjes, beeldverhalen, pictogrammen, foto’s.
    • Voorbeelden van goede praktijken ter inspiratie.

Donderdag 16 juni 2016

  • Screenen en herwerken van zorgcommunicatie
    • Zorgmaterialen testen en bijsturen (feedback plannen, feedbackgroepen samenstellen, feedbackmethode kiezen).
    • Screenen van o.a. een onthaalbrochure, formulieren, vragenlijsten, folders, ..
    • Herwerken van zorgmaterialen uit de eigen organisatie.
  • Laagdrempelige mondelinge zorgcommunicatie
    • Voorwaarden voor een geslaagd zorggesprek.
    • Laagdrempelige gesprekken aan de telefoon en balie. Tips en oefenmomenten: herkennen en benaderen van laaggeletterden.
    • Laagdrempelige gesprekken in de spreekkamer en onderzoeksruimte. Tips en oefenmomenten: gesprekssfeer, vraagstelling, terugvertel-methode, ondersteunen met beelden, taalgebruik.
    • Zorgcommunicatie screenen met checklists.
  • Stappenplan toegankelijke zorgomgeving
    • Profiel projectleider
    • Samenstelling projectgroep
    • Opstellen projectplan
    • Bewustwording en draagvlak creëren
    • Resultaten verankeren

Link naar de informatiefolder