CHi-opleiding: communiceren met verschillende doelgroepen - Mechelen (5-daagse)
Evaluatieformulier dag 1
Deze opleiding is VOLZET. Indien u graag op de wachtlijst terecht komt, mag u een mailtje sturen naar info [at] cedric-heleinstituut.be
Actie 7.2. van het Kankerplan omvat opleidingen 'communicatie in de psycho-oncologie' voor artsen, verpleegkundigen en paramedisch personeel (maatschappelijk werkers, moreel consulenten, pastoraal werkers, kinesisten). Het Cédric Hèle instituut vzw (CHi) wordt sinds 2010 door de overheid aangesteld om jaarlijks te voorzien in een opleiding communicatie van 150 professionelen werkzaam in de oncologische zorgprogramma's.
Naast onze basisopleidingen ontwikkelden we een aanbod van verdiepende communicatie-opleidingen voor hulpverleners in oncologie.
Deze opleidingsreeks is bedoeld voor zorgverleners die reeds een basisopleiding in communicatie gevolgd hebben. Elke dag zal er een andere doelgroep aan bod komen.
De opleiding is interactief en praktijkgericht.
Dag 1: communiceren met AYA's -> ONLINE
- Introductie en aandachtspunten (Johan De Munter)
- Intimiteit, lichaamsbeleving en fertiliteit (Marlies Meersman)
Dag 2: cultuursensitieve zorg -> ONLINE
- Topoi model (Birsen Taspinar)
Via dit model zullen we kijken naar professionele situaties, waarbij de realiteit van superdiverse maatschappelijke dimensies van invloed zijn.
Het Topoi model biedt ons een kader om een brede bril op te zetten en dingen beter te begrijpen, anderzijds reikt het handvaten aan voor interventies.
- Hoe wordt er binnen de Islam omgegaan met ziekzijn, kanker en sterven (Mohammed M'Nari)
- Hoe wordt er binnen het Jodendom omgegaan met ziekzijn, kanker en sterven (Dr. Tania Mahler)
Dag 3: communiceren met kinderen -> ONLINE
- Impact van kanker op het gezin - Hoe omgaan met kinderen waarvan een ouder kanker heeft? (Veerle Cosyns)
- Rouw en verlies bij kinderen (Katrien Belmans)
Wanneer kinderen en jongeren te maken krijgen met een betekenisvolle verlieservaring rouwen ze, net als volwassenen. Dit komt tot uiting op hun eigen bijzondere manier. Hoe kunnen we hun rouwreacties begrijpen? Hoe kunnen we ons afstemmen op hun behoeften en gepast ondersteunen? Hoe kunnen we kinderen een stem geven én hen betrekken, bv. bij het palliatief proces, bij afscheid nemen...?
We vertrekken vanuit de recente rouwmodellen en maken een vertaling naar de leefwereld van kinderen en jongeren.
Dag 4: Communiceren met ouderen -> Afhankelijk van de Corona situatie online of in real life
- Tips en tricks (Jasmine Andries)
- Levensmoeheid (Robert Geeraert)
Dag 5: psychiatrische comorbiditeit
- Hoe omgaan met angst, depressie, psychose... ?(Karla Vandenbergh)
- Hoe omgaan met persoonlijkheidsproblemen? (Sofie Eelen en Angelique Verzelen)
Deze opleiding is gratis dankzij financiering van het Kankerplan.