Jaarverslag 2018: Tabakstop innoveert, missie geslaagd!

Tabakstop, de gratis rookstopdienst van Stichting tegen Kanker, helpt meer en meer personen om te stoppen met roken. Dat blijkt uit het jaarrapport van 2018. Het gratis nummer 0800 111 00 heeft meer oproepen ontvangen in 2018 (+9% in vergelijking met 2017), de telefonische coaching meer inschrijvingen (+20%) en de website heeft 35% meer bezoekers ontvangen. De nieuwe gratis app is ook een groot succes, met meer dan 7.000 downloads in twee maanden tijd.

Dr. Didier Vander Steichel, algemeen directeur van Stichting tegen Kanker, deelt met trots de resultaten mee van de dienst van Stichting tegen Kanker: “In België is roken alleen al verantwoordelijk voor 30% van de sterfgevallen door kanker. Daarom is de strijd tegen tabak dé prioriteit van Stichting tegen Kanker. Wij zijn trots dat onze Tabakstop-dienst steeds meer rokers begeleidt naar een leven zonder tabak, met opmerkelijke resultaten voor het jaar 2018.”

Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin ziet dat de Vlaamse subsidie aan Partnerorganisatie Tabak goed besteed is: “Meer oproepen, bezoeken aan de website en downloads van de app van Tabakstop. Dat is positief nieuws. Hieruit blijkt dat steeds meer Vlamingen de stap willen zetten naar een leven zonder tabak. Zo werken we met z’n allen samen aan de doelstelling om tegen 2025 gezonder te leven.”

“Ministers Guy Vanhengel en Didier Gosuin, bevoegd voor het gezondheidsbeleid in de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, sluiten zich volmondig aan bij hun Vlaamse collega. Ze voegen hier nog aan toe dat in Brussel in het kader van Tabakstop bijzondere aandacht gaat naar jonge werklozen en de meest kansarme mensen”.

De telefoonpermanentie van Tabakstop voldoet aan de behoeften van een minder bevoorrecht publiek.

De telefoonpermanentie is iedere werkdag van maandag tot vrijdag van 15 tot 19 uur verzekerd. Buiten die uren is het mogelijk om je te laten terugbellen. De professionele tabakologen luisteren, begeleiden, geven informatie en raad. Ze kunnen je ook doorverwijzen naar andere diensten In het kader van die permanentie vonden er 8.713 contacten plaats, een stijging van 9% in vergelijking met 2017.

59% van de klanten is 46 jaar of ouder. 48% zit in een kwetsbare situatie: 41% van de bellers is arbeidsongeschikt, 4% werkt niet en 3% heeft het werkloosheidsstatuut. 42% van de bellers rookt meer dan 20 sigaretten per dag en 82% van de bellers probeerde al één of meerdere keren te stoppen met roken. Met de telefoonpermanentie bereikt Tabakstop vooral zware rokers die (al) in ziekteverlof zijn.

Groot succes voor de coaching van Tabakstop in 2018

Tabakstop biedt ook een gratis telefonische coaching met een vaste tabakoloog. In 2018 schreven 1.267 personen zich in voor de persoonlijke coaching van Tabakstop. Dat is een verhoging van 20% in vergelijking met het vorige jaar. 48% van de deelnemers stopte na afloop van de begeleiding met roken. Het slaagpercentage stijgt naar 54% wanneer de stopper de coaching combineerde met een farmacologisch hulpmiddel (nicotinevervangers of medicatie).

Om de doeltreffendheid van de coaching te beoordelen, belt Tabakstop de deelnemers terug op na zes maanden en na een jaar om te horen of ze nog roken. Uit de resultaten blijkt dat 24% van de gecoachte personen na zes maanden nog steeds is gestopt, zonder ook maar één moment te zijn hervallen. Na een jaar is dat 22%. Die 22% is opmerkelijk als je bedenkt dat na één jaar slechts 5% van de mensen die alleen probeerde te stoppen, daarin is geslaagd.

Sterke groei van bezoekers op de website

De website van Tabakstop bleef in 2018 meer bezoekers aantrekken (+35% unieke bezoekers in vergelijking met 2017). Op de Facebook-pagina kregen de 11.458 volgers steun van onze tabakologen, met gemiddeld 27 posts per maand en door 239 gesprekken via Messenger.

Missie geslaagd voor de nieuwe rookstop-app

De applicatie werd officieel gelanceerd op 5 november 2018 en werd meteen een groot succes. Tussen de lancering en 31 december 2018 werd de Tabakstop-app 7.249 keer gedownload. Met 519 gesprekken was ook de chatfunctie met onze tabakologen een schot in de roos. De app wordt voornamelijk gebruikt door werkende mensen (76%). Het profiel van de appgebruiker is dus complementair aan dat van de bellers.

De werking van Tabakstop sluit aan bij de gezondheidsdoelstelling die geformuleerd werd in het strategisch plan ‘de Vlaming leeft gezonder in 2025’. Door middel van een beheersovereenkomst met het Consortium tabak zorgt Vlaanderen voor een subsidie aan Tabakstop.

Tabakstop: toegankelijke hulp via 5 kanalen

Tabakstop biedt iedereen die wil stoppen met roken zeer toegankelijke hulp aan via vijf kanalen: telefonisch met éénmalige contacten of via coaching gedurende enkele weken, via een gratis app zonder reclame, via e-mail, via Facebook en via een website die wetenschappelijk gevalideerde informatie toegankelijk maakt voor iedereen. Met al deze hulpmiddelen steunt Tabakstop de rokers naar een leven zonder tabak en draagt in deze zin bij tot de brede beweging, “Generatie Rookvrij”.

Auteur:
Stichting tegen Kanker
X

Op de hoogte blijven van ons nieuws, onze artikels en opleidingen? Schrijf je snel in voor onze nieuwsbrief!